Terug
Rouw

Lydia Jansen schildert portretten: ‘Mijn moeder kon geen mooi portret van oma vinden, dus schilderde ik één’

Portriat of love

Je trekt kastjes en fotoboeken open, op zoek naar die ene foto. De perfecte foto om je dierbare te herinneren. Maar je kunt niks vinden. Zoveel mooie herinneringen samen, maar geen foto die laat zien wie hij of zij écht was. Daar zag kunstenares Lydia Jansen een gat in de markt en begon ze met ‘Portretten van liefde’. Lydia: ,,Ik hoef niet iemands volledige verhaal te kennen om in mijn portretten te kunnen laten zien wie diegene was. Dat is de meerwaarde van kunst.’’ 

Het idee voor ‘Portretten van liefde’ begon heel dichtbij huis voor Lydia. ,,Op het moment dat mijn oma kwam te overlijden was ik bij mijn ouders thuis. Ik merkte aan mijn moeder dat ze heel veel stress had bij het zoeken naar een mooie foto van oma. Er was geen foto die liet zien wie oma echt was. Toen dacht ik: ‘ik ga gewoon een portret tekenen.’ Aan de reactie van mijn moeder en tante kon ik gelijk zien dat het goed zat: dit was écht hun moeder. Toen wist ik dat ik iets bijzonder te pakken had.’’  

Lydia’s moeder heeft nu een mooi aandenken waarop oma te zien is zoals ze was. 

,,Vaak hebben we enorm veel foto’s, maar niet de mooie foto’s die je aan de muur wilt hangen of op een verjaardag laat zien. Dat zijn meestal foto’s gemaakt met telefoon, bewogen en onscherp. Er is enorm veel behoefte naar portretten van dierbaren die overleden zijn, maar het aanbod is beperkt. Daar spring ik in, door een portret te schilderen die het ware karakter van het persoon laat zien.’’  

Digitaal schilderen 

Als kunstenares schildert Lydia graag analoog. Maar om haar werk een zetje in de juiste richting te geven, kwam al snel de iPad in beeld. ,,Ik heb het me echt eigen moeten maken, omdat het een compleet nieuwe schildertechniek is. Ik heb de techniek nu zo onder de knie, dat je het niet kan onderscheiden van een met de hand geschilderd schilderij. Samen met een professionele drukker zorg ik ervoor dat op de hoogste kwaliteit bij mensen thuis wordt afgeleverd. Zo kan ik niet alleen in heel Nederland, maar uiteindelijk ook over de hele wereld mensen een portret aanbieden.’’  

Dankzij haar iPad kan Lydia ook tijdens haar reizen portretten schilderen.

,,Wanneer iemand mij inschakelt voor een portret, vraag ik vaak om meerdere foto’s. Ondanks dat mensen voorkeur bij een specifieke foto hebben, vraag ik hier toch naar om zo goed mogelijk de essentie van een persoon terug te laten komen in het portret. Tijdens het schilderen houd ik contact met de klant. Dat is het voordeel van digitaal schilderen: ik kan alle aanpassingen maken die ze willen, op elk moment. Bij een fysiek schilderij is dit niet echt mogelijk. Die ruimte om te kunnen aanpassen is van grote meerwaarde bij een portret. Het is millimeterwerk wat ervoor zorgt dat mama wel of niet op zichzelf lijkt.’’ 

Sterrenkindjes  

Toen Lydia een bericht kreeg op Facebook van een moeder, moest ze even slikken. ,,Ze vroeg mij of ik haar twee doodgeboren kindjes zou willen tekenen. Ik had er totaal niet bij stilgestaan dat dat ook een optie is, maar het helpt de ouders van sterrenkindjes enorm. Foto’s van overleden kindjes zijn meestal heel heftig. Hoe mooi de foto ook is, vaak kun je ‘de dood’ toch zien. Dankzij mijn schildertechniek, kan ik door de rauwe beelden heen kijken en de persoonlijkheid van een kindje laten zien.’’ 

Een moeder vroeg aan Lydia om haar doodgeboren tweeling te schilderen. 

,,Ik hoef niet het hele verhaal te horen om een portret te kunnen maken. Vaak komt het onbewust via foto’s en contact met de nabestaanden wel over. Ik geloof dat kunst het middel is om datgene te laten zien wat jij wilt. Dat maakt het zo bijzonder. Zo kan ik onscherpe foto’s of heftige foto’s, die wel het karakter van een persoon naar voren brengen, helemaal construeren tot een duidelijk portret. Ik denk dat mijn portretten daarom een plekje krijgen in het rouwproces van mensen en dat vind ik heel bijzonder.’’ 

Tekst: Nienke van der Wal. Geplaatst 26-10-2020