Terug
In memoriam

Jorn Jeroen Kruijsen: ’Het was óf 30.000 stappen óf dubbel-mayo’

Echtgenote Mariëlle Nap voelt Jorns energie nog in elke kamer: „Hij vulde meteen elke ruimte. En niet alleen door zijn postuur.”

Jorn Jeroen Kruijsen, de man die overal met een brul – ’gasteeeh!’ – binnenkwam, beleefde het leven als een feest. Groots, meeslepend, joviaal, luid, charmant, rasoptimist, baldadig, gul, ruimhartig en uitbundig wordt hij genoemd. Maar vooral: „Liefdevol. Zijn hart liep over van liefde voor mensen.”

Reclamemaker Jorn – vrienden, en daarvan had hij er veel, verbasterden het tot Jornski – Kruijsen overleed op 18 mei, 51 jaar jong. Zijn artistieke nalatenschap kennen we zelfs wereldwijd: de Walk-in Fridge, de weergaloze Heineken-commercial. En nationaal: Harry Piekema, de charmant-sullige winkelmanager van Albert Heijn.

Verhitte discussies

Jeroen van de Sande, zijn medepartner van bureau Alfred, vormde 26 jaar een creatief duo met Kruijsen, op hun conto staan vijfhonderd reclamefilms. „Hij was van het beeld, ik van de tekst. Als junioren deelden we een kamer bij bureau DMB&B en hadden we een instant-klik. Dezelfde humor, allebei ambitieus, meteen dikke vrienden. En in tegenstelling tot wat iedereen dacht, waren we het nooit met elkaar eens over de uitwerking. ’Nee, het moet niet zo, maar zó, nee we moeten niet links, maar rechts.’ Verhitte discussies, hij nog eigenwijzer dan ik. Maar in de grond waren we het eens: reclame moest grappig zijn en entertainen.”

Campagnes voor Pearle, Jumbo, Praxis, Calvé, Unox, Royal Club, Affligem en Amstel. Ze wonnen De Gouden Loeki, Gouden Lampen en meerdere Leeuwen op het reclamefestival van Cannes.

„Jorn was een echte knuffelbeer. In ons eerste jaar werden we genomineerd voor een Leeuw, de Oscar van de reclamewereld, en hij omhelsde me zo hard dat ik er drie gekneusde ribben aan overhield. Serieus!”

Voor bureau TBWA maakten ze het Walk-in Fridge-filmpje. „Tot dan toe dacht Heineken dat er voor elk land specifieke spots moesten komen. Deze, bedoeld voor de Nederlandse markt, werd in 45 landen uitgezonden.”

Een jaar geleden werd bij Jorn kanker gediagnosticeerd. Mariëlle Nap: „Hij was zo sterk, fietste van chemo naar chemo. Hij leek niet ziek en wilde er niet over praten. Voor de gedachte dat het niet verder zou gaan was gewoon geen ruimte. Tot de behandelingen niet meer werkten en ze niets meer voor hem konden doen.”

“Geestelijk vader Walk-in Fridge was de warmte zelve”

De liefde tussen hen begon 21 jaar geleden. „Bij de opname van een commercial voor Mora-bitterballen, ik ben art director aan de uitvoerende kant. Die eerste draaidag vond ik hem meteen heel charismatisch. Zo stoer, hij heeft mijn naam en telefoonnummer van de setlijst geplukt en me gebeld. Na onze eerste date ben ik nooit meer bij hem weggegaan.”

Overrompelend was deze man. „Hij zei meteen dat ik de moeder van zijn kinderen zou worden. We hebben eerst veel gereisd, hiphopconcerten bezocht, hadden etentjes en feesten met vrienden. Samen hebben we twee zoons gekregen. Toen onze oudste, Rio, niet bij ons kon blijven, waren we intens verdrietig. Jorns liefde voor Jimmy was zo groot. Drie dagen voor Jorn stierf werd onze zoon tien, en hij wilde een verjaardag zonder verdriet voor hem. Lag Jorn al drie weken in bed, maar die dag hees hij zich op een stoel, bleef zitten en slikte elk half uur pijnstillers uit een laatje. Zo vasthoudend en gedreven was hij”, vertelt Nap.

Roekeloosheid

Maar ze stipt ook zijn lichte roekeloosheid aan. „Altijd links rijden, altijd op het laatste moment naar Schiphol. Van de week stopte ik op de fiets voor het rode verkeerslicht en bedacht me dat Jorn dat nooit gedaan heeft. Hij leefde XXL, het was echt alles of niets. Ging hij gezond leven, stopte hij niet voor er 30.000 stappen op de dagteller stonden en propte hij een kuub groente in de blender. Maar een patatje was altijd met dubbel-mayo. Bij het afscheid thuis zei een vriend dat hij eigenlijk 102 jaar was geworden. Jorn heeft dubbel geleefd.”

Bron: De Telegraaf. Geplaatst 6-6-2023. Foto: Eigen foto.