Terug
In memoriam

’Wereldgozer’ Hans Grimmelt (1941-2022) stelde leven in teken van Formule 1

Als liefhebber maakte Hans Grimmelt zijn opwachting in de autosport. Door stom toeval werd hij helper van Formule 1-rijder Carel Godin de Beaufort, waarna hij een leven lang in een ondersteunende rol in de sport actief zou blijven. Grimmelt overleed na een lang ziekbed.

Het was tijdens de Nederlandse Grand Prix van 1961 dat Grimmelts leven een beslissende wending nam. Hij ging er vanuit zijn woonplaats Arnhem heen, helemaal op de fiets, zo vertelde hij aan verslaggever Willem Staat van Autosport.nl. De fan stond zich aan de prachtige Ferrari’s met hun lage silhouet en neus in de vorm van een haaienbek te vergapen toen hij zag hoe verderop een grote, ietwat gezette figuur probeerde in zijn eentje een bonkige Porsche Monoposto op een trailer te duwen.

Hans besloot de man te helpen en ontdekte toen pas dat hij met Nederlands enige F1-rijder in contact was gekomen. Godin de Beaufort nodigde Grimmelt uit voor een van zijn legendarische feestjes, waar alle grote bekende racers van die tijd hun opwachting maakten. „Toen was mijn hart definitief aan de autosport verkocht.”

Helper

De liefde voor de sport uitte zich nooit door zelf snelle tijden te willen zetten, maar door anderen te helpen dat te doen. De Arnhemmer begon als manager van het Scuderia Auto Swart (SAS), dat succesvol met Abarths door heel Europa reed. In de kleine wereld die de autosport toen was, vond Grimmelt snel zijn weg. Zo werd hij door de legendarische Amerikaanse renstal van Carrol Shelby gevraagd als tijdwaarnemer op Le Mans tijdens de 24 uursrace.

„Hij was ook erg goed met de bekende teambaas John Wyer”, weet oud-coureur Gijs van Lennep, zelf een grootheid op Le Mans. „Hans hielp me in 1971 na mijn overwinning een stoeltje in Wyers team te krijgen. Hij deed dat niet als mijn manager, maar meer als adviseur. Hij hielp me wel vaker en deed dat altijd enorm goed. Terwijl de autosport niet zijn werk, maar een hobby was. In het dagelijks leven had Hans een reisbureau.”

Belangrijk was Grimmelt ook in de carrière van de generatie die na Van Lennep probeerde de top te halen. Hij was een van de drijvende krachten achter Racing Team Holland (RTH), waarmee Jan Lammers in 1978 Europees kampioen Formule 3 werd. Een succes dat hem de Formule 1 in katapulteerde. Toen minder, maar later wel, succesvol was RTH-lid Arie Luyendijk, die furore zou maken in de VS als tweevoudig winnaar van de Indy 500. Ook de derde RTH-rijder Huub Rothengatter wist de F1 te halen.

’Wereldgozer’

In later jaren verlegde Hans Grimmelt zijn aandacht van management naar de bestuurlijke kant van de autosport. Hij was lid van het College voor Autosport Rechtspraak (CAR), het orgaan waar rijders en teams aankloppen wanneer ze in beroep gaan tegen een uitspraak van sportcommissarissen of de technische commissie.

In het CAR zag medelid Gijs van Lennep hem terug. De oud-coureur vond Grimmelt ook in deze rol buitengewoon kundig. „Hij wist waarover het ging en was altijd de rust zelve”, schetst Van Lennep. „Hans was een buitengewoon mens; een wereldgozer!”

Bron: De Telegraaf. Geplaatst 16-11-2022. Foto: Ⓒ WILLEM J. STAAT, ANP/HH