Terug
Uitvaart

Plotseling overlijden? Dit is wat je moet regelen.

Het doet pijn om een dierbare te verliezen, zeker wanneer dit plotseling is. Je krijgt opeens te maken met allerlei rouwgevoelens, waardoor je er misschien helemaal geen zin hebt om erover na te denken wat er allemaal geregeld moet worden. Om het hopelijk iets makkelijker te maken, hebben wij de belangrijkste zaken voor je op een rijtje gezet.  

  1. Allereerst: zorg voor een verklaring van overlijden 

Als iemand komt te overlijden moet een verklaring van overlijden worden ingevuld. In een ziekenhuis of zorginstelling gebeurt dit automatisch, maar bij een thuisoverlijden moet dit worden gedaan door de huisarts. Het eerste wat je dus moet doen bij plotseling overlijden, is contact opnemen met de huisarts. De huisarts kan, indien nodig, ook het donorcodicil raadplegen. Als er sprake is van een sterfgeval na een ongeluk, dien je contact op te nemen met de verzekeringsmaatschappij.   

  1. Zoek alle papieren op van de overledene  

Omdat er nu veel geregeld moet worden waarbij wettelijke papieren van de overledene nodig zijn, is het erg handig om deze alvast allemaal klaar te leggen zodat zaken makkelijker en sneller zullen verlopen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de polissen, het trouwboekje, een wensenboekje (of online document) en identiteitsbewijzen. 

Lees ook: Wat als de uitvaartpolis zoek is? 

  1. Neem contact op met een uitvaartverzorger 

De uitvaartverzorger is een professional in zijn vak en kan je bij veel dingen rondom het overlijden van een dierbare helpen en ondersteunen. Je kan contact opnemen met de uitvaartverzorger die de overledene al heeft aangewezen, of je kiest zelf een uitvaartverzorger. Ook kan je via de uitvaartverzekeraar een uitvaartverzorger aangewezen krijgen. Onthoud dat je altijd vrije keuze hebt in welke uitvaarverzekeraar je wilt! 

  1. Aangifte van overlijden bij de gemeente 

Vervolgens is het verstandig om gelijk aangifte van het overlijden te doen bij de ambtenaar van burgerlijke stand van de gemeente. Eventueel kan de uitvaartverzorger dit voor je regelen. De gemeente regelt dan een Akte van overlijden en zij zullen het overlijden vastleggen in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA). Ook zullen zij voor jou een aantal instanties inlichten, zoals het UWV, de Belastingdienst en de Sociale Verzekeringsbank.  

  1. Controleer of er een testament aanwezig is 

Vervolgens is het belangrijk opzoek te gaan naar een aanwezig testament. Het testament kan je online via het centraal testamentregister opvragen. De notaris zal vervolgens een Verklaring van Erfrecht opstellen (let op: hiervoor heb je een uittreksel van het overlijdensregister nodig!) Deze geeft wettelijke erfgenamen toegang tot de rekeningen van de overledene en kan toestemming regelen om gegevens te wijzigen in naam van de overledene.  

Lees ook: De erfenis: hoe zit het nou precies? 

  1. De belangrijkste instanties zo snel mogelijk inlichten 

Nu je alle belangrijke papieren hebt geregeld is het zaak om zo snel mogelijk andere instanties in te lichten van het overlijden. Zo kunnen lopende contracten worden beëindigd of worden aangepast. Bij sommige instanties gaat dit vanzelf, bij anderen moet je zelf contact opnemen. Gebruik daarbij deze checklist om na te lopen:  

  • De zorgverzekeraar en andere verzekeraars van de overledene; 
  • De bank en creditcardmaatschappij;  
  • Alles omtrent de woning van de overledene: de hypotheekverstrekker, verhuurder, etc.; 
  • Maar ook de energieleverancier en internet-, tv- en telefoonproviders;  
  • Abonnementen, zoals kranten, Netflix, Spotify, etc.;  
  • Goede doelen;  
  • Verenigingen of vakbonden; 
  • Belastingadviseur of boekhouder;  
  • Als de overledene accounts had op social media, is het handig om deze bedrijven in te lichten door middel van de overlijdensakte. Zo kunnen accounts worden verwijderd, of omgezet worden in een memoriampagina.  
  1. Regel de uitvaart 

Samen met de uitvaartondernemer kan je nu de uitvaart gaan regelen. Als meerdere nabestaanden helpen, zou dit ook al tijdens het afronden van de officiële taken (zoals hierboven omschreven) kunnen worden gedaan. Hoewel de uitvaartondernemer veel taken op zich zal nemen, is het verstandig vast opzoek te gaan naar een wensenlijst van de overledene, kleding die hij/zij zal dragen en een adressenlijst te maken voor de rouwkaart.  

Wil je bij de het voorbereiden van de uitvaart wat inspiratie of tips lezen? Ga dan naar onze uitvaartpagina om alle artikelen te vinden!  

Door Nienke Kruizinga-van der Wal 

Bronnen: Uitvaartverzekering.nlDe Nationale AdviesbalieWijzer in geldzaken